سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نم نم باران
 
قالب وبلاگ

 تصور تعارض فقه و فلسفه حاصل کج اندیشی است
چکیده: استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اگر باب سوال و تعقل در فقه بسته شود فقه غیر پاسخ گو و قدیمی و قرون وسطایی می‌شود و در صحنه عمل هم چنین تفکری از جامعه طرد خواهد شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام رضا بخشایش، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌و‌گو با رسا اظهار داشت: فقه و فلسفه هیچ گونه تعارضی ندارد و تصور تعارض حاصل کج‌اندیشی و تحجر است که در افرادی همچون اخباریان و یا کسانی که بحث‌های معرفتی را وارد فقه می‌کنند دیده می‌شود.
وی اظهار داشت: هرگاه فلسفه به معنای تعقل را وارد فقه کنیم، اجتهاد که پاسخ‌گوی نیازهای دینی مردم با توجه به شرایط زمان و مکان است به دست می‌آید.
وی ادامه داد: اگر باب سوال و تعقل در فقه بسته شود فقه غیر پاسخگو، قدیمی و قرون وسطایی می‌شود و در صحنه عمل هم چنین تفکری از جامعه طرد خواهد شد.
این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: امام خمینی(ره) یک نمونه از اجتهاد پویای شیعی است که زمان و مکان برایش دغدغه است و با توجه به این دو عنصر مهم و با تمرکز بر فقه جواهری به سوالات و مشکلات پیش رو جواب می‌دهد.
وی گفت: باید بدانیم که فقه دارای دو پایه است، بخش اول همان احکام و مقررات وضعی و تکلیفی است و بخش دوم مبانی فلسفی فقه است که باید توجه جدی‌تری به این بخش شود؛ در سفرهای خارجی وقتی با افراد روبرو می‌شویم بیشتر سوالاتشان در باب فلسفه فقه و چیستی‌های احکام است.
این استاد حوزه و دانشگاه، بیان داشت: فلسفه فقه همان تاملات عقلی در مبانی بنیادی نظام فقهی است که بحث‌ها بیشتر جنبه فلسفی دارد، اگرچه برخی مباحث از قرآن و روایات در آن وارد شده است، اینها به عنوان راهگشا و مشیر به عقل است.
این محقق حوزه علمیه قم تاکید کرد: فلسفه فقه نگاهی بیرونی به فقه است و تلاش می‌کند تا با واکاوی مبانی تصوری و تصدیقی، راه پیش روی هر فقیه را روشن سازد و همچنین معلوم سازد که هر فقهی با طی کردن چه مقدماتی به فرایند صدور حکم رسیده است و به نظر من این دانش است که توان پاسخگویی مناسب به سوالات در زمان غیبت را دارد.
این محقق علوم اسلامی اظهار داشت: ارتباط دانش فقه با علوم دیگر همچون فلسفه، عرفان، فیزیک و بحث ضرورت فقه، غایت فقه و اهداف احکام از جمله مباحثی است که در فلسفه فقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در فلسفه فقه، نحوه تعامل فقه با سایر دانش‌ها روشن می‌گردد و اینکه فقیه چگونه می‌تواند از قابلیت‌های سایر دانش‌ها کمک گیرد.
وی اظهار داشت: دانش فلسفه فقه ارتباط نزدیکی با علم اصول دارد که محققان باید با تدوین ضابطه، بین این دو حوزه تفکیک کنند، زیرا در دنیای مدرن، علم از یکدیگر جدا شده و حوزه‌ها دارای خط کشی‌های روشن است.

 


[ سه شنبه 90/10/27 ] [ 9:0 عصر ] [ محسن مطهری نژاد ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

در هیــاهـوی زنـدگـی دریـافتـم چـه دویـدن هـا کـه فقـط پاهـایم را از مـن گرفـت، در حالیـکه گـویی ایسـتاده بـودم! چـه غصـه هـا کـه مـویـم را ســپیـد کـرد، در حـالی کـه قـصه ای کـودکانـه بیـش نبـود! دریـافتم کسـی هسـت کـه اگـر بخـواهـد می شـود و اگـر نـه، نـمی شــود! بـه همـین سـادگــی... کـاش فقـط او را صـدا مـی زدم
موضوعات وب
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 7
کل بازدیدها: 424511