سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نم نم باران
 
قالب وبلاگ

رجعت

آیا بعد از شهادت امام زمان علیه السلام قیامت بر پا می شود؟ با توجه به اینکه زمین بدون امام باقی نمی ماند و همچنین مساله رجعت که امامان حکومت می کنند آخرین امامی که حکومت می کند کدام امام است و در آن زمان چگونه قیامت بر پا می شود؟


این مسأله که آیا بعد از شهادت امام زمان کسى حکومت خواهد کرد یا خیر و در صورت اول، چه کسانى حکومت خواهند کرد، محل بحث و اختلاف آراء است و این ناشى از اختلاف مضمون روایات است. در مورد حکومت بعد از حضرت دو نظر عمده وجود دارد:

1. بعد از شهادت امام زمان، ائمه معصومین،یا برخی از آنان یکى پس از دیگرى به دنیا رجعت خواهند کرد و حکومت مى‏کنند، (امام مهدى از ولادت تا ظهور، سید کاظم قزوینى، ترجمه فریدونى، ص 672).
2. بعد از شهادت امام زمان، و تأسیس حکومت عدل و رشد فکرى و دینى مردم و ایجاد مدینه‏ى فاضله، انسانهاى صالح که تربیت یافته‏ى مکتب امام زمانند، یکى پس از دیگرى این حکومت را اداره مى‏کنند تا روز قیامت، (تاریخ ما بعد الظهور، محمد صدر، ص 653 ـ 639).

ما معتقدیم گروهی بعد از ظهور حضرت به دنیا برمی گردندکه اصطلاحا رجعت گفته می شود .رجعت خاص که در دوران ظهور اتفاق می افتد، دو مرحله زمانی دارد مرحله اول مقارن با ظهور و قیام امام زمان(عج) اتفاق می افتد و افرادی که در گذشته زندگی می کرده اند مانند برخی از اصحاب پیامبر(ص) وائمه(ع) به دنیا باز می گردند واز اصحاب امام زمان(عج) می شوند و حضرت را در قیامش یاری می کنند.
مرحله دوم رجعت که زمان بازگشتن ائمه(ع) به دنیاست، هنگام رحلت امام زمان(عج) اتفاق می افتد. اولین امامی که با رجعت ایشان رجعت ائمه(ع) آغاز می شود، امام حسین(ع) است. بنابر روایات، هنگام رحلت امام زمان(عج) امام حسین(ع) زنده می شود و مراسم خاک سپاری امام زمان(عج) را عهده دار می شود و سپس حکومت را رهبری می نماید و مدت طولانی نیز حکومت می فرماید.(مختصر بصائر الدرجات، ص48) ائمه(ع) حکومت جهانی را که امام مهدی(عج) ایجاد می کند، به مدت طولانی اداره و ادامه فرمایند.
در این دیدگاه پیش از قیام قیامت در ادامه حکومت حضرت مهدى(ع) به ترتیب، دوران رجعت هر یک از ائمه هدا(ع) فرا می رسد و جمعى از نیکان بسیار نیک از هر دوران و هم‏چنین بدکاران بسیار بد از هر زمان به دنیا بازمی گردند. نیکان براى دیدن دولت کریمه اهل‏بیت و رسیدن به آرزوى حکومت عدل و داد و بدکاران از براى عقوبت و عذاب دنیا که سزاى اعمال خود را در این دنیاندیده‏اند.

به هر حال حضرت پس از قیام و تشکیل حکومت، مدت طولانی حکومت می کند. امام حسین (ع) در اواخر عمر شریف امام زمان (عج) رجعت فرموده به دنیا باز می گردد و مدتی کنار امام مهدی (عج) می ماند تا بر همه روشن شود که ایشان امام حسین (ع) است. وقتی همه این مطلب را فهمیدند، امام مهدی (عج) به مرگ طبیعی رحلت می کند و امام حسین (ع) پس از دفن ایشان، حکومت را به مدت طولانی اداره می نماید. ( کافی، ج 8، ص 206، ح 250) پیامبر اسلام (ص)، امیرالمومنین(ع)( مختصر بصائر الدرجات ، ص 24) و به احتمال قوی تمام ائمه (همان ص 28) به دنیا بر می گردند و هر کدام سالیان طولانی حکومت می کنند و به این شکل زمین بعد از ظهور، حیات نو از سر می گیرد و زندگی انسان با معنا ادامه می یابد. با توجه به روایات رجعت، معلوم می شود زندگی اصلی انسان بعد از ظهور شروع می شود و مردم زمین به مدت بسیاری امنیت، آرامش، برقراری اسلام و عدالت را خواهند دید. بندگان صالح خداوند نیز سالیان بسیاری بر روی زمین به عبادت و اطاعت خداوند خواهند پرداخت و بعد از گذشت سالیان بسیار، با رحلت آخرین حجت خدا که احتمالاً امیرالمومنین علی (ع) خواهد بود. ( تفسیر عیاشی، ج 2 ، ص 326، ح 24) اوضاع جهان دگرگون می شود و علائم قیامت رخ می نماید.

 


[ جمعه 91/8/19 ] [ 6:10 عصر ] [ محسن مطهری نژاد ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

در هیــاهـوی زنـدگـی دریـافتـم چـه دویـدن هـا کـه فقـط پاهـایم را از مـن گرفـت، در حالیـکه گـویی ایسـتاده بـودم! چـه غصـه هـا کـه مـویـم را ســپیـد کـرد، در حـالی کـه قـصه ای کـودکانـه بیـش نبـود! دریـافتم کسـی هسـت کـه اگـر بخـواهـد می شـود و اگـر نـه، نـمی شــود! بـه همـین سـادگــی... کـاش فقـط او را صـدا مـی زدم
موضوعات وب
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 35
کل بازدیدها: 424746