سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نم نم باران
 
قالب وبلاگ

استخاره

استخاره از مفاهیمی است که علی رغم تمسک بسیاری از افراد جامعه به آن، چیستی و چرایی و حقیقت آن مورد سوال است از این رو، با حجت الاسلام علیرضا حاج حسینی، عضو شورای علمی موسسه فرهنگی هاتف، کارشناس کلام و عضو گروه پاسخ به شبهات دینی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در این باره به گفتگو پرداخته ایم که در ذیل می آید:

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 92/9/26 ] [ 6:14 عصر ] [ محسن مطهری نژاد ] [ نظر ]
ضریح+امام+حسین
اما چرا برخلاف ضریح و مرقد امامان دیگر، ضریح مرقد مطهر سیدالشهدا(علیه السلام) شش گوشه ساخته شده است؟

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 92/9/26 ] [ 6:9 عصر ] [ محسن مطهری نژاد ] [ نظر ]

اخلاق+اسلامی

بشارت بهشتی

 « سعد بن عبدالله » از فرزندان عبدالعزیز ، پسر مروان بن حکم بود. دلی مالامال از محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام در سینه داشت و امام باقر علیه السلام به خاطر اعتقاد صحیحش ، او را سعد الخیر مى‏نامید اما خودش ، همیشه از نسبتی که با خاندان پلید بنی امیه داشت ناراحت بود و در دل ، احساس نگرانی می کرد که مبادا این رابطه خونی با امویان ، باعث ننگ ونکبت در آخرت شود . روزی به محضر امام باقر (ع) آمد، در حالی که به پهنای صورت اشک مى‏ریخت امام فرمود : یا سعد! چرا گریه مى‏کنى؟! عرض کرد : چرا گریه نکنم ، من از خانواده بنى امیه هستم و خدا آنها را در قرآن شجره ملعونه نامیده است .امام باقر علیه السلام فرمود : تو از آنها نیستى، درست است که تو اموى هستى اما بدان که از ما اهل بیت محسوب می شوی . آیا قرآن را نشنیده‏اى که از ابراهیم (ع) نقل مى‏کند : « فَمَن تَبِعَنى فَاِنَّهُ مِنّى: هر کس از من پیروی کند ، محققاً از من است » . وقتی که از منزل امام بیرون آمد دیگر از آن نگرانی خبری نبود . حالا دل سعد ، دریایی بود از آرامش که ولایت اهل بیت علیهم السلام را چون گوهر درخشانی در خود داشت .

 مرد آخربین

 روزى وزیر هارون الرشید از کنار قبرستان رد مى شد. دید جناب بهلول، استخوان ها را در قبرستان جابجا مى کند و دنبال چیزى مى گردد، گفت: بهلول! اینجا چه مى کنى؟ بهلول گفت: امروز آمده ام اینها را از هم جدا کنم . فرق بگذارم بین وزیر، دبیر، سرهنگ، سرتیپ، تاجر، حمال و ... . مى خواهم ببینم داخل اینها کدامشان بالاتر بوده اند! هر چه نگاه مى کنم مى بینم تمام مثل هم هستند . اینها بیخود در دنیا بر سر هم مى زدند (مرد آخربین مبارک بنده اى است) معارفى از قرآن، آیت الله دستغیب، ص 325

 به جای سنگ

 بزرگی از کوچه‌ای می‌گذشت که از پشت بام خانه‌ای مقداری خاکروبه بر سرش ریختند. آن مرد، سر بلند کرد و گفت: «خداوندا! تو را سپاس که سر پرگناهم سزاوار سنگ و تو به جای سنگ، بر آن، خاک سرم ریختی». اخلاق اسلامی آیت‌الله شهید دستغیب

  تو محتاج تری یا من ؟

 یکی از مصاحبان سلطان، حکیمی را در صحرا دید که علف می‌خورد. به او گفت: «اگر خدمت ملوک می‌کردی محتاج به خوردن علف نمی‌گشتی!» حکیم گفت: «تو نیز اگر علف می‌خوردی محتاج به خدمت ملوک نمی‌شدی».

 وقت طلاست

 سقراط: در زیر خاک به اندازه کافی وقت خواب داریم. اگر وقت گران‌ترین چیزهاست، تبذیر آن بدترین کارهاست؛ چون وقتی که از دست رفت بر نخواهد گشت.

 درخت دردها

 هیچ چیز جز خود انسان قادر به ایجاد صلح و آرامش برای خود نیست...

نجاری در تعمیرات منزل به من کمک می کرد. تازه دست از کار طاقت فرسای اولین روزکاریش کشیده بود. پنچری چرخ، یک ساعت از کارهای روزانه اش را به تعویق انداخته بود. اره برقیش از کار افتاده بود، و حالا وانت قراضه اش روشن نمی شد.وقتی داشتم با ماشینم او را به منزلش میرساندم، مثل سنگ ساکت و صامت نشسته بود.   به در خانه اش رسیدیم و مرا برای صرف چای دعوت کرد. وارد حیاط که شدیم، لحظه ای کنار یک درخت کوچک ایستاد و نوک شاخه های آن را با دستهای خود مالید. وقتی که وارد منزل شد دگرگونی شگفت انگیزی در وجود او پیدا شد. صورت قهوه ای آفتاب سوخته اش، پر از چین و چروک خنده شد. او بچه های خود را در آغوش فشرد و آنها را بوسید. پس از صرف چای، مرا تا نزدیکی ماشینم بدرقه کرد. از کنار درخت که می گذشتیم کنجکاوی من به حد اعلای خود رسید برای ارضای کنجکاوی ام علت توقف او در مقابل درخت و مالیدن نوک شاخه های آن را از او پرسیدم. نجار پاسخ داد: آن درخت، درخت دردهای من است. خوب، می دانید که وجود درد و رنج در کار اجتناب ناپذیر است. اما چیزی که مسلم است این است که درد و رنج به خانه و زن و بچه های انسان تعلق ندارد. به همین خاطر، من هر شب هر یک از ناراحتی های خود را هنگام ورود به منزل به شاخه های این درخت آویزان می کنم و هر صبح روز بعد، موقع رفتن به سرکار، دوباره برمی دارمشان او متبسم به حرفهایش ادامه داد: جالب اینجاست که هنگام برداشتن آنها در صبح روز بعد متوجه می شوم که تعداد آنها به همان اندازه ای که شب قبل آویزانشان کرده بودم، نیست و بعضی از آنها روی زمین افتاده اند و از بین رفته اند.

به نقل ازhttp://khologh.com


[ جمعه 92/9/22 ] [ 1:50 عصر ] [ محسن مطهری نژاد ] [ نظر ]

خواب دیدن+ تعبیر

خواب دیدن از جمله شگفتی‌های زندگی انسان است. رؤیا، تجربه‌ای عمومی برای آحاد بشر است. 
به گونه­ ای که شاید نتوان فردی را یافت که در طول زندگی خود با این پدیده­ی شگفت‌انگیز و پیچیده روبرو نشده باشد.

از همین رو همواره در ذهن آدمیان، ابهامات فراوانی پیرامون این رخداد مبهم پدید آمده و در پی آن پرسش‌های فراوانی مطرح شده و ذهن دانشمندان و اهل نظر را به خود معطوف کرده است.
پرسش‌هایی همانند این که:
[ جمعه 92/9/22 ] [ 12:36 عصر ] [ محسن مطهری نژاد ] [ نظر ]

سر مستی

مقدمه:

یکی از عوامل غفلت، حالت سکر و سرمستی است. معمولاً مردم سکر را ناشی از نوشیدن مشروبات الکلی می دانند؛ در حالی که این، یکی از مصادیق مستی است و ممکن است این حالت از چیزهای دیگری نیز ناشی شود. از امیرمؤمنان علیه السلام وارد شده است:

«ذاکَ حَیثُ تَسکَرُونَ مِن غَیرِ شَرابٍ، بل مِن النِّعمَةِ و النَّعیم؛1 آن، زمانی خواهد بود که نه از شراب، بلکه از نعمت و خوشی مست می شوید».

گاهی این حالت سکر و سرمستی، چنان شدید است که انسان دیگر به عاقبت کار خویش نمی اندیشد. خداوند متعال در توصیف وضعیت قوم لوط به هنگام نزول عذاب چنین می فرماید:

«لَعَمْرُکَ إنَّهُم لَفِی سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ؛2 به جان تو سوگند، آنان در مستی خود سرگردان بودند».

ادامه مطلب...

[ جمعه 92/9/22 ] [ 12:34 عصر ] [ محسن مطهری نژاد ] [ نظر ]

شیعه+اصناف

گذشت زمان و فاصله افتادن بین شیعیان و زمان حضور معصومان از یک سو، تهاجم فرهنگهای مختلف به جامعه تشیّع از سوی دیگر، و راه یافتن برخی انحرافات و بدعتها از سوی سوم باعث شده است که در رفتار و فرهنگ شیعیان تغییرات و تحولاتی ایجاد شود. تا آنجا که عده ای نام شیعه داشتن و صرف اظهار محبّت اهل بیت علیهم السلام را باعث نجات خویش می دانند، هر چند گناهان زیادی مرتکب شده باشند؛ غافل از اینکه حضرت صادق علیه السلام در مورد صفات شیعه فرمود:

ادامه مطلب...

[ جمعه 92/9/22 ] [ 12:31 عصر ] [ محسن مطهری نژاد ] [ نظر ]

قابل توجه بعضی زن و شوهرها

 
ائمه اطهار علیهم ‏السلام آراستگی ظاهر را یک اصل مهم در روابط زناشویی زن و مرد دانسته و سفارشات آموزنده ای درباره زینت‏های مناسب برای آراستن خود داشته اند و همواره تأکید کرده اند که در این امر کوتاهی نشود. توصیه به شستن موی سر و محاسن، شانه زدن موی سر، خوش‏بو کردن بدن با […]
[ شنبه 92/9/16 ] [ 2:41 عصر ] [ محسن مطهری نژاد ] [ نظر ]

بهجت+توصیه

برای محفوظ ماندن هر صبح و غروب سه بار بگوید: 
(أَللهُمَّ اجعَلِنی فِی دِرعِکَ الحَصینَةِ الّتی تَجعَلُ فیها مَن تُرید)
خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود(که هر کس را بخواهی در آن قرار می دهی )قرار بده

                                     [گوهرهای حکیمانه:14]


[ شنبه 92/9/16 ] [ 2:36 عصر ] [ محسن مطهری نژاد ] [ نظر ]

نگاه+مستهجن+چشم

در هر زمان، شیاطین، دام‌هایی برای به انحراف کشاندن اشخاص و خانواده‌های صالح، گسترده‌اند که با توجه به شرایط زمان ما و پیشرفت تکنولوژی شکل جدیدی پیدا کرده است و در همه جای دنیا این مهم دیده می‌شود. در این میان، سهم کشورهای غربی و آمریکا بیشتر است. اشخاص و خانواده‌های متدّین اگر مجبور به زندگی در چنین کشورهایی هستند، باید توجه داشته باشند که حفظ خود و زندگی و خانواده از شرّ این موانع سعادت و رستگاری، کار بسیار سخت و دشواری است، اما بسیار با ارزش است؛ زیرا یک نوع جهاد ،بلکه بالاترین نوع جهاد در راه خدا است که نیاز به استقامت و پافشاری دارد، و با استعانت از خداوند حتماً نتیجه مطلوب و خداپسندانه نصیب انسان می‌شود. خداوند درباره چنین افرادی می‌فرماید:

 «بر کسانی که گفتند: پروردگار ما خدا است و ( در راه او ) استقامت و پایداری ورزیدند، فرشتگان نازل می‌شوند که مترسید و غمگین مباشید ».[فصلت30]
در این مورد باید توجه داشت که برای از بین بردن هر دردی اول باید عامل آن درد را شناخت. گاهی چند عامل توأمان در ایجاد یک درد دخیلاند؛ مثلاً محیط بی بند و بار و دسترسی آسان، ارضا نشدن غریزه جنسی در رابطه مشروع، ضعیف شدن ایمان و گرایش به لذات دنیایی نامشروع و… از عواملی‌اند که می‌تواند فرد را به سمت گناه سوق دهد. انسان باید با زیرکی و تحلیل علمی و البته غیر مستقیم علت درد را دریابد و آن گاه به درمان آن اقدام نماید؛ از این رو به اجمال و کلی برای مبارزه با این گونه مشکلات نکاتی را بیان می‌کنیم امید آن که سودمند باشد:

ادامه مطلب...

[ شنبه 92/9/16 ] [ 2:32 عصر ] [ محسن مطهری نژاد ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

در هیــاهـوی زنـدگـی دریـافتـم چـه دویـدن هـا کـه فقـط پاهـایم را از مـن گرفـت، در حالیـکه گـویی ایسـتاده بـودم! چـه غصـه هـا کـه مـویـم را ســپیـد کـرد، در حـالی کـه قـصه ای کـودکانـه بیـش نبـود! دریـافتم کسـی هسـت کـه اگـر بخـواهـد می شـود و اگـر نـه، نـمی شــود! بـه همـین سـادگــی... کـاش فقـط او را صـدا مـی زدم
موضوعات وب
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 9
کل بازدیدها: 424303